تاریخ: ۱۰:۰۳ :: ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
کد خبر: 14130
شکایت یک مسافر از خطوط هوایی Southwest بدنبال وقوع ایراد جدی موتور در پرواز شماره ۱۳۸۰

شکایت یک مسافر از خطوط هوایی Southwest بدنبال وقوع ایراد جدی موتور در پرواز شماره ۱۳۸۰ این شرکت   به دنبال بروز اشکال جدی در عملکرد موتور پرواز شماره ۱۳۸۰ خطوط هوایی Southwest در ماه قبل ، اینک این خط هوایی با اولین مورد طرح دعوی مرتبط با این پیشامد مواجه شده است دعوی توسط […]

شکایت یک مسافر از خطوط هوایی Southwest بدنبال وقوع ایراد جدی موتور در پرواز شماره ۱۳۸۰ این شرکت

 

به دنبال بروز اشکال جدی در عملکرد موتور پرواز شماره ۱۳۸۰ خطوط هوایی Southwest در ماه قبل ، اینک این خط هوایی با اولین مورد طرح دعوی مرتبط با این پیشامد مواجه شده است
دعوی توسط مسافری به نام لیلیا چاوز در دادگاه منطقه شرقی پنسیلوانیا در تاریخ ۲۶ آوریل و یک هفته پس از آن ثبت شد که یک قطعه ی پره ی فن از موتور CFM56-7B هواپیمای بوئینگ ۷۰۰-۷۳۷ شرکت هواپیمایی Southwest پس از شکسته شدن و برخورد با پنجره هواپیما موجب کشته شدن یک مسافر در۱۷ آوریل شد.
این شکایت ادعا می کند که چاوز به فاصله ی سه صندلی پشت پنجره شکسته شده نشسته بوده و شاهد پرتاب مسافری بوده که بخشی از بدنش در اثر کاهش فشار شدید و ناگهانی کابین به بیرون از هواپیما کشیده شده است. چاوز می گوید که اصابت خرده های حاصل از تصادم به صورت وی مانع از تنفس او شده و به دلیل وقوع شرایط خطرناک در کابین، ” ترس و وحشت” را تجربه کرده است.
وی ادعا کرده تیم رسیدگی کننده شرکت هواپیمایی Southwest که مسافران را پس از فرود اضطراری هواپیما در زمین ملاقات کرده در قبال شوکی که این قربانیان بیگناه تجربه کرده اند پاسخگو نبوده و این امر استرس حاصل از سانحه را برای او بدتر کرده است.
چاوز ادعا می کند که خط هواییSouthwest و شرکت تولید کننده موتور CFM ، قبل از حادثه از”وضعیت خطرناک” موجود در موتورهای CFM56-7B آگاه بوده اند ولی هیچ اقدام موثری در جهت شناسایی و اصلاح این عیب انجام نداده اند. در این دعوی به حادثه قبلی مشابهی اشاره شده است که ادعا شده در آگوست ۲۰۱۶ در پرواز ۳۴۷۲ شرکت Southwest به وقوع پیوسته و در طی آن ، پره ی فن موتور CFM56-7B دچار اشکال جدی شده ، و هواپیما را مجبور به فرود اضطراری کرده است.

پس از حادثه پرواز ۳۴۷۲، شرکت CFM توصیه به بازرسی از پره های فن بر اساس ساعت کارکرد نمود، قوانینی مشابه دستورالعمل های الزام آور اضطراری مربوط به قابلیت پرواز هواپیما که یک هفته بعد از حادثه ۱۷ آوریل توسط آژانس ایمنی هوایی اروپا EASA و اداره هوانوردی فدرال FAA صادر شد. با این حال، چاوز ادعا می کند که Southwest اقدام مناسبی برای پیروی، تسریع در انجام و پیشبرد توصیه های پیشین شرکت CFM انجام نداده است.

در ادامه این دعوی آمده است؛چنین بازرسی هایی نیزعلاج قطعی مشکل نیست واین تنها راه حلی موقت برای پنهان کردن عیوب طراحی و ساختاری در تولید موتورهایی است که مانع ازعملکرد ایمن پره های فن می شوند. دادخواست می گوید، به رغم اهمیت و نگرانی های متداول در زمینه ایمنی ، شرکت Southwest در این باره نه به مسافران آگاهی داده و نه موتورهای حادثه ساز را از چرخه ی سرویس خارج نموده است. دادخواست ادعا می کند که هر دو شرکت Southwest و CFM ، سود و تجارت را بر ایمنی مسافران ترجیح داده اند.

مارک دامبرف Mark Dombroff کارشناس حقوق هوانوردی و عضو موسسه حقوقی LeClair Ryan ، هفته گذشته به شبکه حمل و نقل هوایی ALN گفت که اِعمال سهل انگارانه ی اضطراب روانی ،به عنوان شبه جرم، در بسیاری از ایالت های آمریکا توسط شاکیانی که طی یک حادثه دچار صدمات روحی و روانی شده اند قابل پیگرد است اما دادگاه ها در این زمینه وحدت رویه ای ندارند. اکثر دادگاهها قاعده ی ” قابل پیش بینی بودن” را اعمال می کنند که معتقد است متهم باید بگونه ای منطقی قادر بوده باشد پیش بینی کند که اقداماتش ممکن است موجب ایراد صدمات روانی شود.
شرکت بین المللیCFM یک شرکت سرمایه گذاری مشترک متعلق به General Electric Aviation و Safran SA فرانسه است.نام این دو شرکت نیز در طرح دعوی آمده است. تولید کننده موتور در بیانیه ای از طریق ایمیل اظهار داشت که آنها در میانه ی یک تحقیق در حال انجام درباره ی این سانحه توسط هیات ایمنی حمل و نقل ملی NTSB هستند و … نمیتوانند در این دادرسی اظهارنظر نمایند.

تهیه و ترجمه: مالک صفدری، کارشناس الکترونیک فرودگاه مهرآباد

 

رسانه تحلیلی و تخصصی هوانوردی کن نیوز

پاسخی بگذارید