ساخت هواپیما صحنه آزمون و خطا نیست معاون سابق عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با کن نیوز:

  • توسط
  • ۲ ماه پیش
  • 0

 

کن نیوز- علیرضا منظری معاون سابق عملیات هوانوردی و اموربین الملل  سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار «کن نیوز» در واکنش به صحبت های اخیر نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با آزمون و خطای هواپیماهای ساخته شده تا رسیدن به یک هواپیمای استاندارد بدون توجه به سقوط این هواپیماها؛ با تاکید بر اینکه از آنجایی که ایشان نماینده مجلس هستند می توانند در خصوص هر مسئله ای نظر خود را اعلام کنند گفت: البته این را نیز باید مورد توجه قرار داد که قضاوت در خصوص صحبت های آقای قاضی پور بر برعهده مردم است و آنها هستند در نهایت نسبت به اینگونه نظرها عکس العمل نشان می دهند.

این فعال حوزه هوانوردی  در بخش دیگری از سخنان خود، به احتمال تولید مجدد هواپیمای ایران- ۱۴۰ در کشور اشاره و تصریح کرد: درست است که علاوه بر دانش فنی مناسب، سال ها برای ساخت و تولید هواپیمای ایران -۱۴۰ هزینه های بسیار زیادی در بخش صورت گرفته است، اما در راه ساخت و تولید این نوع هواپیما نقایصی  نیز وجود داشته که همین نقایص منجر شده تا این هواپیمای تولید شده  نتواند به عنوان یک هواپیما مدرن و استاندارد در بازار فعالیت کند بلکه سانحه آفرین نیز باشد.

منظری ادامه داد: در واقع توانایی ساخت هواپیما به این معنا نیست که بگوییم می توانیم با آزمون و خطا (بدون توجه به تعداد سقوط)  به نتیجه مورد نظر برسیم؛ زیرا آزمون و خطا در حقیقت به ابتدای راه صنعت هواپیماسازی در جهان بازمی گردد اما امروزه با پیشرفت فناوری های در بخش های مختلف صنعت هوانوردی دیگر مدت هاست که از بخش آزمون و خطا گذر کرده ایم. امروز باید هواپیمایی را تولید و به بازار عرضه کنیم که کمترین هزینه (سانحه) را داشته باشد.

منظری تصریح کرد: لازم است که اعتراف کنیم، ایران در حوزه ساخت هواپیما، کشور چندان موفقی نیست با این وجود، در صورتی که برخی به دنبال آن باشند تا این طرح را ادامه دهند این نکته را باید در نظر داشته باشند که ساخت هواپیماهایی مانند ایران -۱۴۰ مستلزم صرف هزینه های بسیار زیادی است تا بتوانیم استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در صنعت ساخت هواپیما استفاده کنیم.

اهمیت بررسی های مجدد

این کارشناس حوزه هوانوردی افزود: به اعتقاد من شروع دوباره  تولید هواپیمای ایران-۱۴۰ نیازمند بررسی های مجدد است زیرا  امروز کشور ما در شرایطی نیست که بتواند هواپیما بسازد. شاید  بهتر باشد تا ابتدا میزان توانایی های خود را در بخش قطعه سازی سنجیده و سپس به دنبال ساخت هواپیما برویم.

منظری تصریح کرد: از سوی دیگر از آنجایی که این پروژه ( ساخت هواپیمای ایران-۱۴۰) بسیار هزینه بر است، اگر قرار باشد تا این مجموعه بار دیگر به فعالیت های خود ادامه دهد لازم است تا هم در بخش عمومی و دولتی و هم در بخش خصوصی اعتبار مناسبی را برای آن در نظر گرفته شود. بازنگری و بررسی مجدد در بحث عملکرد هواپیما نیز از دیگر مسائلی که در این فرآیند  نباید فراموش شود.

وی تاکید کرد: در نهایت تنها پس از طی تمامی مراحل است که می توان دوباره به راه اندازی مجدد این پروژه امیدوار بود، در غیر این صورت با مشکل روبه رو خواهیم شد.

 

صنعت هوانوردی ایران چند پله بالاتر از عراق و افغانستان

علیرضا منظری در بخش دیگری از سخنان خود به صحبت های  مدیرعامل ایران ایر اشاره و تصریح کرد: به نظر من سخنان خانم شرفبافی کمی اغراق آمیز بوده و ظاهرا ایشان به دنبال آن بودند تا در شرایطی خاص مشکل را در بخش هوانوردی کشور مطرح کنند.

وی افزود:اما در کل باید گفت  وضعیت صنعت هوانوری  کشور ما به مراتب بهتر از افغانستان و عراق است زیرا علاوه بر برخورداری از فرودگاه ها و تجهیزات فرودگاهی بسیار خوب، ایران از فضای هوایی بسیار وسیعی دارد که با هیچکدام از کشورهای عراق و افغانستان قابل مقایسه نیست.

این فعال حوزه هوانوردی تاکید کرد: در بحث ناوگان هوایی هم، تعداد ناوگان هوایی فعال کشور ما از ۲ کشور افغانستان و عراق بسیار بیشتر بوده که تمامی این دلایل در کنار هم نشاندهنده آن هستند که وضعیت ما در صنعت هوانوردی از این ۲ کشور مثال زده شده بسیار بیشتر است.

وی به تاثیرات تحریم بر صنعت هوانوردی ایران اشاره کرد و گفت: تنها در این بخش است که عراق و افعانستان به دلیل آنکه تحت تاثیر تحریم نیستند  می توانند از امکانات جدید بهره ببرند در صورتی که این امکان برای کشور ما وجود ندارد.

منظری پیش بینی کرد: در صورتی که تحریم به وضعیت های سخت تر و سنگین خود برسد و به جایی برسیم که ارتباطات مالی ایران با مشکل رو به رو شود و ایرلاین های ایرانی این توانایی را نداشته باشند تا از طریق اعتبارات بانکی پول جابه جا کند همین امر بر روی جابه جایی پول برای خرید سوخت هواپیماها نیز تاثیر گذاشته و تامین سوخت را با مشکل مواجه می کند.

معاون سابق عملیات هوانوردی و اموربین الملل  سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: موضوعی که در این بین نباید فراموش شود آن است که وضعیت صنعت هوایی ایران در هنگام بازگشت تحریم ها به نگرش و نوع مدیریت مسئولان کشور به خصوص در بخش حمل و نقل هوایی باز می گردد.

به گفته علیرضا منظری تنها راه کمک به کاهش صدمات حاصل از تحریم است استفاده از مدیرانی است که از قبل، پیش بینی اقدامات لازم الاجرا در هنگام  بازگشت مجدد تحریم ها را در برنامه کاری خود قرار داده اند، خواهد بود.

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *