آتش در کابین

  • توسط
  • ۲ ماه پیش
  • 0

🔺در تاریخ دوم سپتامبر هزار و نهصد و نود و هشت یک فروند هواپیمای مک دانل داگلاس یازده متعلق به شرکت هواپیمایی سوئیس ایر با دویست و پانزده مسافر و چهارده خدمه، فرودگاه جی اف کی واقع در نیویورک را به سمت فرودگاه جنوا در کشور سوئیس ترک نمود.

 

 

 

 

 

🔻 پس از گذشت پنجاه و دو دقیقه از برخاستن، هواپیما به ارتفاع سی و سه هزار پایی می‌رسد. خلبانان پرواز متوجه وجود بویی عجیب در کاکپیت(کابین خلبان) می‌شوند اما از منبع ایجاد بو اطلاعی ندارند. پس از گذشت چند دقیقه، زمانی که خلبان مقداری دود در کابین مشاهده می کند تصمیم به فرود اضطراری جهت انجام چک‌های لازمه در نزدیکترین فرودگاه می گیرد.

 

🔸 پس از برقراری ارتباط در نهایت خلبانان تصمیم به فرود در فرودگاه هالیفکس واقع در کشور کانادا می گیرند. خلبانان از ماسک های اکسیژن جهت رعایت نکات ایمنی استفاده می کنند. هواپیما به سی مایلی باند فرودگاه می‌رسد، اما ارتفاع آن برای فرود بر روی باند بسیار زیاد است. لذا کنترلر دستورالعملی صادر می‌کند تا هواپیما از فرودگاه دور شده و بتواند به میزان لازم ارتفاع خود را کاهش دهد.

 

🔹 خلبان به کنترلر اعلام می دارد که در حین کاهش ارتفاع قصد تخلیه کردن سوخت هواپیما در هوا، جهت کاهش وزن را دارد. خلبان تصمیم میگیرد جهت تخلیه سوخت، هواپیما را بر روی اقیانوس اطلس ببرد.

 

☑ همچنین خلبانان آغاز به انجام آیتم های مربوطه در چک لیست که مخصوص زمانی است که از منبعی نامشخص، بویی متصاعد می گردد می‌کنند.  ناگهان کاکپیت شروع به آتش گرفتن کرده و صدای آژیر از دست دادن سیستم خلبان خودکار به صدا در می آید.

 

🔘 هواپیما ۶ دقیقه تا فرودگاه فاصله دارد. لحظه به لحظه حریق شدیدتر می گردد. تمامی ارتباطات با هواپیما قطع شده و هواپیما از روی صفحه رادار ناپدید میگردد. هواپیما در اقیانوس اطلس و در نزدیکی ساحل سقوط می کند. تمامی سرنشینان هواپیما در دم کشته می شوند.

 

⚪ به سرعت تیم های جستجو و نجات به سمت محل سانحه حرکت و لاشه هواپیما را پیدا میکنند. چه چیزی باعث به وجود آمدن دود و حریق در کابین خلبان شده است؟ این سوالی است که تیم بررسی سوانح به دنبال جواب آن است؟ پس از گذشت ۹ روز از حادثه سرانجام هر دو جعبه سیاه هواپیما پیدا می شوند.

 

🔵بازرسان شروع به بررسی صداهای ضبط شده در کابین خلبان می کنند. در شش دقیقه آخر پرواز، پیش از سانحه هیچ صدایی در کابین خلبان ضبط نشده است. بازرسان مجبور می‌شوند برای پیدا کردن سرنخ به بررسی لاشه هواپیما بپردازند. بازرسان به بررسی قسمت های جلوی هواپیما می پردازند، چرا که منشاء آتش‌سوزی برای اولین بار از آن قسمت بوده است.

 

🔷 پس از چسباندن قطعات قسمت جلوی هواپیما همانند پازل به یکدیگر متوجه می‌شوند که محل اعمال سوختگی و حرارت هواپیما،  سقف کابین خلبان  بوده است، جایی که تجهیزات الکترونیکی، مولفه‌های ایرکاندیشن و سیم های مربوطه در آنجا قرار دارد. بازرسان پیش از همه به بررسی اقدامات تروریستی می پردازند. اما این مسئله مردود اعلام می گردد. سپس بازرسان حدس میزنند که ممکن است منبع به وجود آمدن حریق، مجموعه سیم کشی هواپیما باشد. بازرسان پس از بررسی متوجه چیزی عجیب می‌شوند.

 

🔴 تعداد بیست و دو عدد از سیم های موجود در مجموعه سیم کشی سقف دچار قوس الکتریکی شده بودند. قوس الکتریکی زمانی رخ می دهد که جریان الکتریکی توسط هوای بین دو رسانا که مستقیما با یکدیگر در تماس نیستند منتقل شود، همانند آن حرارتی که در عملیات جوشکاری به وجود می آید. اما بازرسان دلیل به وجود آمدن قوس الکتریکی را پیدا نمی کنند. پس از بررسی یکی از سیم ها در زیر میکروسکوپ به نتیجه مهمی دست پیدا می‌کنند. سیم ساییده شده بود. در حقیقت تجمع بسیار زیاد رشته سیم ها در سقف کابین خلبان که به یک قلاب کوچکی وصل شده بودند، به دلیل لرزش های پی در پی هواپیما، اصطکاک بین سیم ها و قلاب باعث ساییده شدن سیم ها و سپس ایجاد قوس الکتریکی شده بود.

 

⚫ بر اساس چک لیست شرکت هواپیمایی سوئیس ایر، در هنگام متصاعد شدن دود از منبعی نامعلوم، خلبان ملزم به خاموش کردن سیستم برق کابین مسافران و همچنین فن جریان هوا در سقف هواپیما می باشد. این امر که توسط خلبان صورت گرفته بود باعث مکش هوا و آتش به سمت کابین خلبان شده و موجب به وجود آمدن قطعی سیستم خلبان خودکار و سپس سانحه شده بود. داده های ذخیره شده در جعبه سیاه نشان می دهد که موتور شماره سه به دلیل حریق، پیش از سانحه خاموش و به همین دلیل هواپیما وارد گردش به سمت راست شده بود که این امر باعث کاهش شدید ارتفاع هواپیما و برخورد با اقیانوس شده بود. هواپیما با نیرویی معادل سیصد و پنجاه جی مثبت با اقیانوس برخورد کرده بود.

 

منبع: گزارش نهایی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *